A napozás 7 alapszabálya

2018. július 16.

Ha biztonságosan akarsz napozni, nem elég a megfelelő faktorszámú krémet használni, az sem mindegy, hogy mikor és hogyan napozol. Szakértő segítségével adunk néhány hasznos tanácsot, amelyet a rekkenő hőségben nem árt, ha megfogadsz!

A napozás 7 alapszabálya

1. Válassz olyan fényvédőkrémet, amely legalább 15-ös faktorral rendelkezik. A gyerekek és az idősebbek, valamint azok számára, akik érzékeny bőrrel rendelkeznek, legideálisabb a 30-as és 50-es faktor, illetve döntően fizikai hatóanyagokat tartalmazó fényvédők.

Mindig fordíts kiemelt figyelmet a lejárati dátumra, sokan elfeledkeznek róla, hogy a naptejek eltarthatósági ideje is véges.  "A jó hír az, hogy nagyon sok olyan termék kapható már a piacon, amely nem tömíti el a  pórusokat, nem hagy zsíros utóérzetet és megfelelő védelmet biztosít. Az Spf szám azt jelzi, hogy az adott termékkel hányszorosára növelhető a napon töltött idő leégés nélkül, amelyért az UVB sugarak felelősek. Azonban nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy ezt az értéket laboratóriumi körülmények között határozták meg és a való életben, pl. a homokról, vízről visszaverődő napsugarak, izzadás, sport miatt módosulhat"- mondja Dr. Csernus Krisztina, a Royal Clinics Orvos-esztétikai Központ bőrgyógyász-kozmetológus szakorvosa.

2. Annak érdekében, hogy maximális védelmet nyújtson, a fényvédőkrémet vidd fel a bőrödre minimum 30 perccel napozás előtt.

3. Akkor is kend be magad, ha felhős az idő. A felhők nem jelentenek akadályt az UV-sugaraknak. "Mind az UVA, mind pedig az UVB sugárzás okozhat bőrkárosodást, és egyaránt felelősek a ráncok kialakulásáért, a fertőzésekkel szembeni alacsonyabb ellenállásért, az időskori bőrelváltozásokért és a bőrrákért. A folyamat még nem teljesen világos a tudósok előtt, azonban a lehetséges mechanizmusok között szerepel a kollagén bomlása, a szabadgyökök képződése a DNS regenerálódási folyamat károsodása és az immunrendszer gátlása is. Az UV sugárzás vezethet pl. az érfalak elvékonyodásához, és a napnak kitett területeken maradandó értágulatok is kialakulhatnak. Az egyik legismertebb nap kiváltotta elváltozás a szeplő. Szeplő sokszor úgy képződik, hogy a festék (melanin) termelő sejt, a melanocita, megnövekszik. Nagy szeplőket, vagy pigmentfoltokat láthatunk kézfejen, mellkason, vállon és karokon is, korábbi napégések helyén."- árulta el a doktornő.

4. Ne feledkezz el a napszemüvegről és a kalapról, hiszen nem csupán stílusos kiegészítőkről van szó, de az egészséged szempontjából is fontos eszközökről, amelyek védelmet nyújtanak szemeidnek és megóvnak a hőgutától.

"A ma már kapható fényvédő ruhák és karimás kalapok is segítenek a
védekezésben. Fontos, hogy erről ne feledkezzünk meg, hiszen látásunk is
könnyen károsodhat erős napsütésben."

5. Ne menj fehér bőrrel a strandra! Ha te is azok közé tartozol, akik csak nyaraláskor fekszenek ki először tartósan a napra, könnyen leéghetsz. Fontos, hogy ilyenkor fokozatosan szoktasd hozzá magadat a napfényhez, legjobb, ha pár napig az árnyékban pihensz.

"Közismert, hogy a túlzott napozás bőrrákot okozhat. A három fő bőrrák típus a melanoma, a basal sejtes karcinóma és a laphámrák. Ezek közül a legveszélyesebb a melanoma. Kialakulásáért a fiatal kori napozás, szoláriumozás nagymértékben felelős"- mondja Dr. Csernus Krisztina.

6. Soha ne napozz sminkben! Amellett, hogy nem túl esztétikus, mivel leázik a nagy melegben, még egészségtelen is, a nyári bőrproblémák egyik legfőbb okozója. Strandolás előtt mindenképpen tisztítsd meg alaposan az arcod, majd vigyél fel rá megfelelő faktorú fényvédőkrémet.

7. Fogyassz minél több folyadékot, a napozás során az UV sugárzás mellett, a legnagyobb veszély a nagy melegben a dehidratáció. Kerüld az alkoholos italokat, mivel azok még több vizet vonnak el a szervezettől, helyette igyál minél több vizet.

Ajánljuk még:

- Nyári tízparancsolat - a hajadnak!

- Fehér foltok a bőrön - óvakodj a naptól!

Cimkék: egészség, napozás, napvédelem, nyaralás
5 tedd és ne tedd dolog a várandósság alatt

5 tedd és ne tedd dolog a várandósság alatt

A várandósság időszaka alatt számos hasznos és kéretlen jótanács is záporozik a kismamákra: mit és hogyan kell csinálniuk, hogy egészséges és kiegyensúlyozott babát hozzanak a világra....
Séta, bicikli, futás: így sportolnak a magyarok

Séta, bicikli, futás: így sportolnak a magyarok

Az országos reprezentatív kutatás szerint nyaraláskor lazítunk: ilyenkor elmarad a mozgás.
Amit tudnod kell a fülgyertyázásról!

Amit tudnod kell a fülgyertyázásról!

A fülgyertya használata azoknak javasolt, akik sokat tartózkodnak a szabadban, vízi sportokat űznek, esetleg fülproblémáktól szenvednek. Működése nagyon egyszerű. A gyertyából áramló hő átmelegíti a fülcimpa mikrorendszerét, hatással van a reflexzónákra,...
Szólj hozzá Te is a cikkhez!
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód: