Eltűnnek a tejtermékek az étrendünkből?

2018. január 15.

A tej és a tejtermékek a kiegyensúlyozott, vegyes étrend fontos részei, és a bennük található értékes tápanyagok hozzájárulnak a szervezet megfelelő működéséhez. Meglepő, hogy miközben ezt a legtöbben így gondolják, mégis évről-évre egyre kevesebbet fogyasztunk ezekből az élelmiszerekből.

Eltűnnek a tejtermékek az étrendünkből?

A legfrissebb hazai táplálkozási ajánlások szerint naponta legalább fél liter tejet vagy ennek megfelelő mennyiségű kalciumtartalmú tejterméket, például joghurtot vagy sajtot kellene fogyasztanunk. Azonban nekünk, magyaroknak mintha nem ízlenének a tejből készült finomságok: az Országos Táplálkozási és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP) adatai szerint 84 százalék azok aránya, akik az ajánlásnál kevesebbet esznek belőlük. Az átlagos érték mindössze 246 gramm, amely ráadásul csökkenést mutat a korábban mért 259 grammos mennyiséghez képest. Friss fogyasztási adatok szerint a trend nem változott tavaly sem, egyes kategóriákban – például a 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT tejeknél – két számjegyű forgalomcsökkenéssel is találkoztak a gyártók, forgalmazók.

A kedvezőtlen folyamatnak előbb-utóbb komoly népegészségügyi kihatásai is lehetnek, hiszen a tej és a tejtermékek biztosítják kalciumbevitelünk jelentős hányadát. Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) által nemrégiben publikált elemzés adatai szerint a csontok szilárdságában fontos szerepet betöltő kalcium 54 százaléka a tej és a tejtermékeknek köszönhetően kerül a szervezetünkbe. A gondot az jelenti, hogy a magyarok többsége még így sem jut hozzá az ajánlásokban szereplő napi 800-1000 mg kalciumhoz, az átlagos fogyasztás mindössze 721 milligramm. Ez az érték a csontritkulás szempontjából jobban veszélyeztetett nők körében még ennél is alacsonyabb (689 mg). Ez különösen riasztó annak fényében, hogy a becslések szerint egymillió magyart érintő betegségről beszélünk, akik kétharmada nő.

Az élelmiszerekkel és a táplálkozással kapcsolatos ismeretek bővítésén is dolgozó TÉT Platform Egyesület adatai szerint a magyarok az egészséges, kiegyensúlyozott étrend fontos részének tekintik a tejtermékeket. Reprezentatív, 1019 fő megkérdezésén alapuló kutatásukban a sajt 3,9, a tej 3,7, míg a joghurt 3,3 pontot ért el egy ötfokú skálán, ahol az ötös értéket az egészséges étrendbe leginkább beillő élelmiszernek adhatták a megkérdezettek. Ugyanakkor a már idézett OTÁP vizsgálat adatai szerint tízből egy felnőtt egyáltalán nem fogyaszt tejet, sőt a magyarok 62 százaléka savanyított tejtermékeket, így például joghurtot, kefirt sem. A legtöbb tejet amúgy 18-34 év közötti férfiak és a 65 év feletti nők fogyasztják, a legkevesebbet pedig a 35-64 év közötti férfiak, míg a sajtfogyasztás mindkét nem esetében csökken az életkorral.

Antal Emese dietetikus-szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője szerint a táplálkozási ajánlásokon túl további nyomós érvek szólnak a tej és a tejtermékek mellett. „Ezek az élelmiszerek a legfontosabb kalciumforrásaink, ráadásul vitamin- és ásványi anyag-tartalmuk is jelentős. Tudományos kutatások erősítették meg, hogy rendszeres fogyasztásuk például a vastagbélrák előfordulásának gyakoriságát 15-20 százalékkal csökkenti. Néhány évvel ezelőtt pedig arra mutattak rá, hogy a savanyított tejtermékek, főként a joghurt fogyasztása akár a 2-es típusú cukorbetegség előfordulását is mérsékelheti. Bár még nem vagyunk minden adat birtokában, de feltételezhető, hogy ez a tejtermékek vitamintartalmának és a probiotikumoknak köszönhető” – magyarázza a szakértő.

A dietetikus éppen ezért hívja fel a figyelmet a tej és a tejtermékek mindennapi fogyasztására is: a napi fél liter tejnek, tejterméknek megfelelő ajánlás elérésében sokat jelenthet az is, ha mindennap eszünk egy pohár joghurtot, például reggelire. Napközben tápláló és frissítő lehet néhány szelet sajt, este pedig egy pohár tejjel zárhatjuk a napot. A tejek és a tejtermékek között érdemes az alacsonyabb zsír- és cukortartalmúakat választani, amelyek jobban illeszkednek a kiegyensúlyozott étrendbe – tanácsolja végezetül a dietetikus.

5 tedd és ne tedd dolog a várandósság alatt

5 tedd és ne tedd dolog a várandósság alatt

A várandósság időszaka alatt számos hasznos és kéretlen jótanács is záporozik a kismamákra: mit és hogyan kell csinálniuk, hogy egészséges és kiegyensúlyozott babát hozzanak a világra....
Séta, bicikli, futás: így sportolnak a magyarok

Séta, bicikli, futás: így sportolnak a magyarok

Az országos reprezentatív kutatás szerint nyaraláskor lazítunk: ilyenkor elmarad a mozgás.
Amit tudnod kell a fülgyertyázásról!

Amit tudnod kell a fülgyertyázásról!

A fülgyertya használata azoknak javasolt, akik sokat tartózkodnak a szabadban, vízi sportokat űznek, esetleg fülproblémáktól szenvednek. Működése nagyon egyszerű. A gyertyából áramló hő átmelegíti a fülcimpa mikrorendszerét, hatással van a reflexzónákra,...
Szólj hozzá Te is a cikkhez!
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód:
 
Hozzászólások (1)
Adrián 2018-01-15 11:59:01
A tejnél sokkal értékesebb kálciumforrásokat is lehet találni a növények között. A tej ipari előállítása hatalmas környezeti terheléssel jár, egészségtelen, és borzalmas szenvedés azoknak az állatoknak akiket ezért kínoznak. Aki a tejfogyasztást reklámozza, a Tej ipar fizetett embere vagy csak egyszerűen tájékozatlan. A tejtermékek fogyasztása nagyban hozzájárulhat különböző ízületi gyulladások kialakulásához. A 2-es típusú cukorbetegség éppenhogy a tej és minden más állati eredetű étel teljes elhagyásával remekül orvosolható. Az USA-ban sokan ezt a módszert alkalmazzák és saját tapasztalatom is ugyan ez.