Erre figyelj, ha nyáron sportolsz

2018. június 11.

A nyári időszak a tömegsport rendezvények, a sportturizmus és a hobbisportok szempontjából is egy kiemelt időszak, hiszen látszólag sokkal kevésbé kell megküzdeni az időjárási elemekkel.

Erre figyelj, ha nyáron sportolsz

A látszat azonban, mint oly sokszor, most is csal, ezért a K&H mozdulj! program összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat, amik a hőségben végzett nagyobb megterhelés során segítséget nyújthatnak, hogyan lehet hatékonyan ellensúlyozni a növekvő folyadékveszteséget, a test hőmérsékletének gyors emelkedését vagy a nagyobb energiafogyasztást.

 

1. teljesítmény

Az egyéni adottságoktól és állóképességtől függően már 20 ˚C fölött érzékelhetjük, hogy sportolás közben romlik a teljesítmény-kifejtésünk, illetve megnő a terhelés utáni pihenőidő hossza.
Megoldás: Mivel az arc és a nyak bővelkedik azokban a receptorokban, amelyek informálják a hőszabályozó központot, és ezzel befolyásolják a testhőmérsékletünket, ezért a fej, a nyak, az arc hűtése a leghatékonyabb.

 

2. folyadékveszteség

Mivel szervezetünk óránként maximum 1 liter vizet tud ténylegesen hasznosítani, ezért igen fontos a gyakori, kisebb mennyiségű folyadékutánpótlás.
Megoldás: 1/2 óránál hosszabb testmozgáshoz vigyünk magunkkal folyadékot, rendezvényeken pedig bátran fogyasszuk a szervezők által előkészített frissítőkből.

 

3. leégés

Intenzív testmozgás közben csábító gondolat, hogy a pólónk levételével is enyhítsük melegünket. Az izzadt bőrfelület azonban nagyon könnyen leéghet, hiszen az izzadságcseppek gyűjtőlencseként nyelik magukba a napsugarakat.
Megoldás: Melegben is fontos a ruházat, ami biztosítja a jó légkeringést, és a bőrünket is óvja a napsugárzástól, emellett a szokásosnál nagyobb fényvédőfaktorú naptejet használjunk.

 

4. napszúrás

Amennyiben hosszabb ideig fokozott hősugárzás éri a fejet, az agy felmelegszik, és hőguta alakul ki.
Megoldás: Egy fejfedő sokat segíthet a napszúrás elkerülésében – és egyúttal arra is felhasználhatjuk, hogy nedvesen tartva hűtse testünket.

 

5. bogarak és egyéb állatfajták

Nemcsak a napsugárzás miatt érdemes óvni szemünket. A minimális plusz súly ellenére jelentősen ronthatja komfortérzetünket, ha egy potyautas a szemünkbe kerül.
Megoldás: Szinte bármilyen napszemüveg alkalmas lehet arra, hogy megvédje szemünket a kellemetlen betolakodókkal szemben.

Ritmuszavarok, amik veszélyeztetik az életünket

Ritmuszavarok, amik veszélyeztetik az életünket

Mindenkinek megvan a saját ritmusa, amiből ha valami folytán kizökken, akkor negatívan hathat rá. Legyen szó a mindennapi ritmusunkról, sportról, zenéről vagy az egyik legfontosabbról,...
Pörgesd fel az anyagcseréd - 5 tippünk van!

Pörgesd fel az anyagcseréd - 5 tippünk van!

Nincs rendben a gyomrod? Nem kell rögtön a tabletták után nyúlni. Próbáld ki a természetes anyagcsere-pörgetőket, és ismét jól érezheted magad a bőrödben!
5 dolgot felejts el, ha sikeres akarsz lenni

5 dolgot felejts el, ha sikeres akarsz lenni

Szinte mindenki vágyik az eszméletlen nagy sikerre, csak éppen azt nem tudják, hogyan érhetnék azt el.
Szólj hozzá Te is a cikkhez!
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód: