Hát ez aztán a bosszú

2012. március 26. Szalka Andi

Fogadjunk azt azért még álmodban sem gondoltad volna, hogy a fogmosás káros a gerincednek, a túlhajtott életedről már nem is beszélve! Hihetetlen, először érthetetlen,de igaz!

Hát ez aztán a bosszú

Hazaérve fáj a hátunk, fáj a derekunk, a vállainkra nehezedő ólomsúlyokról már nem is beszélve. Megnyugvást keresünk elhasznált testünknek, ha lehet ülő pózban. De helyesen tesszük ezt? A válasz egy nagy NEM!

Mit is csinálunk egész nap? Ülünk a munkahelyen előre görnyedten, az autó kormánya mögött idegesen, az iskolapadban feszülten és még folytathatnám. Ülünk, görnyedünk, tesszük ezt egész nap és folytatjuk otthon is. Egy kis tudományossággal megfejelve: az emberek két csoportra oszthatóak. 1. az, akiknek fáj a derekuk, a gerincük, a hátuk 2. azok, akiknek fájni fog. Kis utánajárással megérthetjük az okokat és kis odafigyeléssel meg is szüntethetjük a problémát.

1. OK

Megtörte az élet / Hatalmas súly nehezedik a vállára / Mintha ólmot cipelne...  - Ismerősek ezek a mondatok? Görnyedt emberek, akik az élet, pszichés állapotuk, vagy a túlhajtott tempónak köszönhető fáradtság következtében alig vonszolják magukat, és hétrét görnyedve sétálnak az utcán.

Túlhajtjuk magunkat! Túl sokat vállalunk, túl rövid határidőket szabunk. Pedig, ha megengedőbbek lennénk magunkkal szemben, még akkor is produkálna az élet olyan szituációkat, amikor tolni kellene az épp aznapra tervezett bevásárlást, mosást, teregetést, autójavítást, és az ezek után bevállalt szülinapi partit. Célokat tűzünk ki, de nem tudjuk teljesíteni, a végeredmény túlhajtjuk magunkat. Az pedig régóta ismert tény, hogy a teljesítményre való törekvés, a megfelelni vágyás izomfeszülést okoz, az ebből fakadó hát- és fejfájás pedig ennek velejáró következménye. Az sem ismeretlen dolog, hogy a megoldatlan konfliktust a vállukon cipelők, valamint az időhiányban szenvedők stressznek vannak kitéve, így szinte természetes, hogy hajlamosak a hátfájásra.  Nem nagy felismerések, de hasznos gondolatok, hisz ennek tudatában az első rizikófaktort már el is csíphetjük, mégpedig egy egyszerű taktikával, vagy mondattal: NE TERHELD TÚL MAGAD!

2. OK

Szervezetünk ösztönösen igényelné a mozgást. Főként preferálva ezt a monoton üléssel szemben. Hogy miért? Mert az ülés minden esetben kisebb vagy nagyobb mértékben terheli csigolyáink közötti ízületeinket és a porckorongokat. A terhelés ezekben az esetekben nyomásterhelést jelent. A hosszabb ideig tartó, megszakítás nélküli nyomás pedig zavart okoz csigolyáink porcos részeinek és porckorongjainknak a táplálásában. A mozdulatlan ülés ergo porckorongjaink törékenységét idézheti elő.
A megoldás? Egyszerű: FICÁNKOLJUNK A SZÉKÜNKBEN! Csússzunk előre, hátra, jobbra, balra, hogy kicsit tehermentesítsük gerincünket!

3. OK

Több órás, fapados repülőút, előadás, tömött soros székekkel, helyzetek, amikor még csak véletlenül sem tudjuk kinyújtani elgémberedett lábainkat, pedig mennyire, de mennyire szeretnénk. A kényszerűen hosszan tartó lábtartás gátolja a gerincünket ért terhelés elosztását. A javallat pedig mindennek orvoslására: LÁBTARTÁS CSERE. Ha csak tudjuk, változtassunk lábunk pozícióján. Nyissuk pici terpeszbe, rakjuk keresztbe, a lények: adjunk szabadságot legalább a végtagjainknak. Higgyük el, hálás lesz érte.

Miközben ugyanis állás, járás alatt az alsó ágyéki gerincszakaszon egy előboltosulás található, ami a porckorongok hátsó részét terheli, addig ülés közben ez az előboltosulás jelentősen csökken. Mégpedig minél magasabban áll térdünk, annál jobban. Tehát, ha sokáig ülünk, figyeljünk arra, hogy térdünk magasabban legyen, mint a medencénk.

4. OK

Testünk tükrözi belső énünket: ha fáradtak és leterheltek vagyunk, összegörnyedünk, ha félünk „nyakbehúzottak”, ha büszkék és optimisták, egyenesek! A testtartás széles skálán változhat, a jobb testtartáson keresztül feljavítjuk kedélyállapotunk! Húzzuk ki magunk, törekedjünk a „büszke mellkas” jelmondat megvalósítására: EGYENES HÁT, BÜSZKE MELLKAS.

5. OK

Nézzük csak, miért, és milyen terhelés is éri porckorongunkat különböző testhelyzetekben. Ha laposan, nyújtottan fekszünk, akkor az alsó porckorongra nehezedő terhelés 25-50 kp négyzetcentiméterenként. Ezt bizonyos „szaklapok” egy cementes zsák súlyának tudják be. Álló helyzetben ez az érték 100 kp-ra emelkedik és szegény „korongjaink” folyamatos, komoly, terhelésnek vannak kitéve. Ilyenkor a folyadék porckorongjainkból kipréselődik és a folyadékkicserélődés lehetetlenné válik, így egy-egy „nyomáscsökkentés” olyan, mint víz a sivatagban, gerincünk számára. TÁMASZKODJUNK A FALNAK, lépjünk párat, váltsunk „pózt”, vagy egyszerűen álljunk egyenesen és a terrort máris enyhítettük!

6. OK

A fogmosás árt a gerincednek?! Amikor reggel felkelünk álmos, még bemelegedettnek egyáltalán nem nevezhető testtel kiindulunk a fürdőszobába. Ott nem elég, hogy elő kell vennünk magunkat és a fogmosás kedves kellékeit, de műveljük mindezt (mármint a fogmosást) úgy, hogy kissé előrehajolunk a mosdókagyló felé. Ilyenkor viszont a fentebb említett terhelés akár 150 kp is lehet négyzetcentiméterenként! Mégpedig kora reggel, a reggeli tornát nélkülözve, csökkent keringéssel, nem bemelegedett, még kisebb teljesítőképességre alkalmas izomzattal. És mi nyomjuk! A tubust, a fogmosást, helytelenül előre dőlve. Pici odafigyelés, egy LAZA TÁMASZ a mosdókagyló szélén, a combunkon, vagy enyhén rogyasztott térddel felvett viszonylag egyenes pozíció és máris jók voltunk aznap reggel. Megóvtuk gerincünk a korai terheléstől!

7. OK

Mit árthat nekünk egy porszívó? Sokat! Gerincünket közel 200 kp/cm2-es terhelésnek tesszük ki. A porszívózást ugyanis többnyire előrehajló felsőtesttel végezzük, így jobban terhelve ágyéki csigolyáink. Ha ez megspékeljük még előre-hátrafelé irányuló mozgással, az olyan, mintha előrehajló felsőtesttel állandóan súlyokkal dolgoznánk. Pedig csak házimunka, és EGYSZERŰ ODAFIGYELÉS, azaz hosszú porszívócső nyugalmunk záloga.
 
Forrás: www.tesztoszteron.hu, valamint 100 jó ötlet gerincpanaszokkal küzdőknek c. könyv írta: dr. Jürgen Fischer

Ajánljuk még:

- Olvass a fogkefédből!

- Az arcodra van írva

Így ápold a fogaidat!

Így ápold a fogaidat!

A megfelelő szájápolás amellett, hogy esztétikai kérdés, segíthet változtatni azon a lesújtó tényen is, hogy világelsők vagyunk a szájüregi daganatok tekintetében.
A fülzúgásról – amikor a csend aranyat ér

A fülzúgásról – amikor a csend aranyat ér

Állandó sípolás, zakatolás, megmagyarázhatatlan hangok – több mint fél millió ember tudna Magyarországon mesélni a fülzúgás őrjítő erejéről. Márpedig ha nem fordulunk idejében...
Mozogj, mert megbánod!

Mozogj, mert megbánod!

A rendszeres sport önbizalmat ad, levezeti a felesleges energiát, olvasztja a kilókat, fejleszti az állóképességet. Ezt tudjuk. Azt viszont kevésbé, hogy a mozgás hiány komoly betegségekhez vezethet!
Szólj hozzá Te is a cikkhez!
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód: