Húzd ki magad! Avagy a helyes testtartásról

2017. október 31.

Vajon jól tartjuk magunkat? Megfelelő testtartással? És egyáltalán jót tesz az alvás a gerincnek? Következzék minden, amit a helyes testtartásról tudni kell!

Húzd ki magad! Avagy a helyes testtartásról

A helyes testtartás nem más, mint az egyes testrészek egymáshoz viszonyított helyzete. Nem mindegy hova pakolod a medencéd, az alsó végtagjaid, a gerinced. Ehhez a tartásért felelős izomzat kerül porondra, megfelelő működtetésükkel az egyes testrészeket megfelelő helyzetben tudjuk tartani. De mi a megfelelő? A Nőarckép blog összeállítása.

Kiindulási alap a medence, aminek dőlésszöge meghatározza a gerinc élettani görbületének mértékét, és az alsó végtag ízületeinek a helyzetét. Magyarul: ha megfelelő helyzetben tudod tartani a medencéd, akkor megfelelő lesz a derék, hát, nyak görbületének mértéke, valamit a csípő, térd, boka helyzete.

Mire érdemes hát odafigyelni?

Az alátámasztás három pontos: a nagyujj-kisujj-sarok háromszögén állunk, lábaink párhuzamosan csípő szélességben helyezkednek el. A gerincet kiegyenesítjük, a vállat pedig nem engedjük feljönni vele együtt. Lapockát lecsúsztatjuk a hátunkon, a medence első és hátsó pontja egy vonalba esik. A mellkas megnyílik, ezért máris több levegő jut a tüdönkbe, fej egyenes.

Az összes hétköznapi tevékenység során tartani kell ezt a fent vázolt helyzetet, tapasztalatom szerint erre a legtöbb ember mégsem figyel oda.

Ülés

A szék ülőfelületén teljesen csússzunk hátra és támasszuk meg a medencénk tetejét, vagyis a derekunkat a széktámla alsó részén. Az ülőfelülete ne legyen hosszabb, mint a combunk, hogy az eleje ne nyomja a térdhajlatunkat (így nem nehezíti el a térdhajlatban futó erek keringését). A szék magasságának olyannak kell lennie, mint a lábszárunk hossza, hogy a talpunk kényelmesen a földön pihenjen.

Alvás

A helyes fekvéskor az ágy közepesen kemény, nem süppedős és nem gödrös, így a gerinc megközelítőleg vízszintesen, egyenesen tud elhelyezkedni háton és oldalt fekvő helyzetben is. Helyes fekvéskor a párna a nyakunk alatt csak annyira emeli a fejet, hogy a nyakunk feleslegesen ne feszüljön. Te, aki 4 párnával alszol - szórj ki belőle 3-at.

Felkelés

Helyesen úgy kell az ágyból felkelni, hogy az oldalunkra fordulunk, azután az alul fekvő alkarunkra és könyökünkre támaszkodva feltoljuk a törzsünket, miközben a lábunkat az ágy oldalán már lelógatjuk. A gerincet terheli, ha háton fekvő helyzetből, lendületből ülünk fel. Ekkor a deréktájon káros nyíró erők ébrednek.

Cipőhúzás

Helytelen az álló helyzetből lehajolva történő cipőhúzást vagy amikor a derék és a hát meghajlításával érjük el a kezünkkel a cipőt. Helyesen ülve, vagy lábunkat valamire feltéve vesszük fel a cipőt. Ilyenkor derekunkat egyenesen tartva, a lábunkat keresztezve húzzuk fel, kötjük be a lábbelit.

Mosogatás, főzés, takarítás

A mosogató általában olyan alacsonyan van, hogy kicsit előre kell hajolnunk ahhoz, hogy mosogathassunk. Mosogatáskor (és egyéb konyhai álló munka közben) álljunk kis terpeszben és kissé hajlítsuk be a térdünket, így a derekunk egyenes maradhat. Ugyanez érvényes takarításra is, nem ám görnyedve porszívózás! Ne hajoljunk, hanem egyes derékkal végezzük a munkát.

Fogmosás

Ki gondolta volna, hogy még fogmosás közben is van mire odafigyelni? A mosdó mindig túl alacsonyan van, ezért a fejünket valamennyire le és előre kell „eresztenünk”, ha fogat akarunk mosni. A gerincet kímélő módon a fogmosást úgy végezzük, hogy terpeszben állva a térdünket behajlítjuk, miközben a törzsünket egyenesen tartva hajtjuk a fejünket a mosdó fölé.

Nem árt a gerincünkre már fiatal korban odafigyelni, hogy elkerüljük a későbbi szerkezeti károsodásokat, működési zavarokat, műtéteket. Az izmok ereje és rugalmassága speciális mozgással fejleszthető és fenntartható, a helyes testtartás tanulással és gyakorlással kialakítható, tudatosítható, automatizálható és fenntartható minden testhelyzetben, a mindennapi élet mozgásaiban és a mindennapi rutin, valamint különleges terhelés során is.

Cimkék: egészség, test
Így teszi tönkre szervezetünket az alkohol

Így teszi tönkre szervezetünket az alkohol

Légszennyezés, stressz, dohányázás – azt gondolnánk, hogy ezek jelentik ma a legnagyobb veszélyt egészségünkre, pedig modern világunkban az alkohol rendelkezik a legdurvább egészségkárosító...
Jó irányba változnak az étkezési szokásaink

Jó irányba változnak az étkezési szokásaink

Számos tanulmány látott napvilágot az utóbbi időben, amelyekből kiderül, hogy sajnos elhízás tekintetében Európa élmezőnyébe tartozunk. A GfK legfrissebb kutatásából az látszik viszont,...
Tényleg olyan könnyű lenne állást találni?

Tényleg olyan könnyű lenne állást találni?

Természetesen nem könnyű. Csak másképp lett nehéz, és más pozícióból tudunk tárgyalni munkavállalóként, partnerré váltunk ugyanis a kiszolgáltatott lét helyett.
Szólj hozzá Te is a cikkhez!
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód: