Szomorúan néz a kutyád? Manipulál...

2017. november 10. MTI

Brit kutatók eredményei szerint a kutyák célzottan használják kommunikációs célokra a mimikájukat.

Szomorúan néz a kutyád? Manipulál...

A Scientific Reports szaklap aktuális számában megjelent tanulmány elkészítéséhez Juliane Kaminski, a Porthmouth-i Egyetem biológusa és csapata 24, különböző fajtájú családi kutyával dolgozott együtt.

Szinte minden gerinces állatnak vannak arckifejezései. Eddig elsősorban abból indultak ki a kutatók, hogy az állati mimika – függetlenül attól, hogy gyakran mennyire kifejező – egy érzelmi állapot önkéntelen kifejeződése, nem tudatos kommunikációs próbálkozás. Csupán az emberszabásúaknál, például az orangutánoknál figyelték meg, hogy mimikájukat befolyásolta a közönség jelenléte.

Kaminski és csapata azt vizsgálta, a kutyák mimikájára hatással van-e az ember figyelme. A nagyra nyílt szemű, felhúzott szemöldökű, „bánatoskutya-tekintet” célzott alkalmazása az ember és kutya együttélésének evolúciós eredménye lehet. A vizsgálatok során négy különböző helyzettel szembesítették a kutyákat: jutalomfalattal a kezében és anélkül fordult feléjük egy-egy ember, valamint jutalomfalattal vagy anélkül fordított nekik hátat. Mind a négy helyzetben lefilmezték az állatok mimikáját.

Az eredmények szerint a kutyák lényegesen több mimikai mozgást végeztek, ha az ember feléjük fordult. A jutalomfalat meglepő módon semmilyen szerepet nem játszott ebben. „Kiindulhatunk tehát abból, hogy a kutyák arckifejezése a közönség figyelmétől függ, nem pedig attól, hogy az állat izgatott-e vagy sem” – fejtette ki Kaminski.

A kutatók következtetése szerint a mimika aktív kommunikációs eszköz, nem csak egyszerű érzelmi megnyilvánulás. A szakértők viszont hangsúlyozzák, hogy a megfigyelések ellenére nem mondható ki teljes bizonyossággal, a kutyák valóban megértik-e a velük szemben álló egyén perspektíváját. Az is lehetséges, hogy csak tanult viselkedésről van szó.

Beyoncé szakította a legtöbbet

Beyoncé szakította a legtöbbet

Lemonade című fergeteges sikerű albumával és Formation világturnéjával Beyoncé keresett a legtöbbet, mintegy 105 millió dollárt (27 milliárd forintot) a zeneiparban 2017-ban a Forbes magazin listája szerint.
Okostányér segíthet az elhízás ellen

Okostányér segíthet az elhízás ellen

Többet eszünk, többet alszunk – a téli hónapokban sokan tesznek így a korai sötétség és az egyre hidegebbre forduló idő miatt. Azonban ami jó a hideg ellen, nem biztos, hogy egészséges is – állítják táplálkozási szakértők. Miháldy Kinga dietetikus...
Napi két óra a Youtube előtt

Napi két óra a Youtube előtt

A 10 és 29 év közötti fiatalok 96 százaléka rendszeresen néz YouTube-videókat, saját bevallásuk szerint átlag napi 2 órát töltenek a videómegosztón. A legtöbb időt a 10-15 évesek fordítják YouTube-csatornák követésére, 22 százalékuk napi 4 óránál többet...
Szólj hozzá Te is a cikkhez!
Név:
Hozzászólás:
Ellenőrző kód: